Total Pageviews

Wednesday 8 April 2015

Hukum Taat kepada Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia menurut Islam

Hukum taat kepada Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia ds Najib Tun Razak 


Kembali kepada perintah Allah, taat kepada ulil amri, Dr M bukan ulil amri dan bukan imam ketika ini, tetapi hanyalah seorang makmum dalam sebuah jemaah.


Beberapa hadis Rasulullah saw yang boleh menjadi rujukan dan panduan kita semua -


Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1817.

Dari 'Arfajah r.a., katanya dia mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Nanti akan terjadi bencana dan kekacauan. Maka siapa yang memecah belah persatuan umat ini penggallah dengan pedangmu, walaupun siapa dia."


Imam asy Syaukani memasukan hadits yang diriwayatkan Ibnu Abbas, "Barangsiapa yang tidak menyukai sesuatu dari amir (pemimpinnya) maka hendaklah bersabar. Tidaklah seseorang yang keluar dari sultan (penguasa) sejengkal saja lalu dia mati kecuali ia mati seperti kematian jahiliyah.” (HR. Muslim) 


Dari Auf bin Malik dari Rasulullah saw bersabda,”Pemimpin terbaik dari kalian adalah yang kalian mencintai mereka dan mereka mencintai kalian, mereka mendoakan kalian dan kalian mendoakan mereka. Sedangkan pemimpin terburuk dari kalian adalah yang kalian membenci mereka dan mereka membenci kalian, kalian mencaci mereka dan mereka mencaci kalian.” Beliau saw ditanya,”Wahai Rasulullah apakah (boleh) kami memerangi mereka dengan pedang (senjata)?’ beliau saw menjawab,”Tidak selama mereka (para pemimpin) itu masih melaksanakan shalat. Dan jika kalian melihat sesuatu (perbuatan) dari para pemimpin kalian yang kamu benci maka janganlah tanganmu melepaskan dari ketaatan (kepadanya).” (HR. Muslim)

No comments:

Post a Comment