Total Pageviews

Tuesday 6 May 2014

Ringkasan mengenai seksyen 500 kanun keseksaan iaitu kesalahan fitnah jenayah




Pembuktian elemen pertuduhan dalam memastikan sesuatu fitnah jenayah berlaku atau tidak 

1) Merujuk kepada “A Practical Handbook on Criminal Prosecution in the Subordinate Courts“ m/s 337, intipati bagi satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan ialah :

1) The accused made or published an imputation about a person.
2) It concerned the complainant or some other person thereby in whom the complainant was interested.
3) The said imputation must have been made by words either spoken or intended to be read or by signs or by visible representations.
4) Such imputation was made with the intention of harming or with knowledge or having reason to believe that it will harm the reputation of the person concerning whom it is made

Perkara sering berlaku samada melalui percakapan, perbuatan mahupun penulisan media masa

ia kena dibuktikkan oleh siapa yang merujuk kepada siapa fitnah itu dilakukan kepada siapa dan yang penting niat jahat dibuktikkan dahulu termasuk gabungan fakta bahawa keterangan unfold naratif kes pendakwaan dan fakta usaha yang tidak mencukupi; membolehkan anggapan di bawah Seksyen 114(g) Akta Keterangan terpakai. Pohon rujuk kes Munusamy v PP [1987] 1 MLJ 492.

adalah material untuk memastikan segala perkataan yang dilakukan mempunyai niat dan dilakukan dengan niat jahat dan mempercayai ia dilakukan dengan niat !

No comments:

Post a Comment