Total Pageviews

Tuesday 29 September 2015

Mengapa perkembangan Islam di Malaysia perlahan ?

Mengapa di luar negara perkembangan Islamnya sangat pantas?

LIHAT SUASANA ISLAM TERBARU DI JEPUN DAN RUSSIA

Di Malaysia bukan sahaja politiknya jakun

AMALAN AGAMANYA JUGA SAMA 

1. (Gambar 1 & 2)  Di Jepun org bukan Islam boleh masuk ke masjid dan di beri tunjuk ajar dan praktikal bagaimana solat dlm Islam.. mereka di beri penerangan sehingga ke tempat khatib dan imam...Di Malaysia.. nak masuk dlm masjid  pun Melayu dok bising..

2) (Gambar 3). Di Russia Presiden Putin dijemput utk merasmikan masjid terbesar di negara itu walaupun dia bukan beragama Islam. Di Malaysia jika di PP masjid dirasmikan oleh Lim Guang Eng (contoh), maka Imam, Bilal, Tok Siak, Jabatan Agama Islam PP akan dituduh murtad atau barua Cina.

3) (Gambar 4)  Di Australia, org bukan Islam boleh masuk ke masjid utk mengenal agama Islam tanpa byk karenah seperti terpaksa menutup aurat. Para pendakwah luar negara memudahkan Islam utk dikenali oleh org bukan Islam dgn lebih mudah. Di Malaysia org Cina bagi sumbangan di dlm masjid walaupun menutup aurat pun kecoh satu Malaya.

Kenapa di Malaysia jadi seperti itu? Sebab org Melayu anggap masjid hanya utk org Melayu sahaja utk mengenali agama Islam.Inilah antara faktor kenapa perkembangan Islam sgt lambat walaupun penduduknya 70% Islam dan agama rasminya agama Islam.

Ada 2 golongan yg membantutkan perkembangan Islam di negara ini...Pertama golongan ekstrim agama yg tidak terbuka fikiran (jarang ke luar negara). Kedua golongan yg suka berpolitik. Mereka jadikan Islam itu agama eksklusif utk org Melayu. Lebih suka bangsa lain terus tidak mengenal keindahan Islam itu sendiri...Adalah amat malang Islam di negara ini. Islam terhina di negara sendiri.


No comments:

Post a Comment