Total Pageviews

Monday 8 December 2014

Saya sendiri merasai politik kotor segolongan melayu

Saya merasai sendiri politik Kotor Melayu lama sebelum ini

Moyang saya sendiri digulingkan dengan Cara pemberontakkan ke atas kerajaan negeri Pahang yang sebabkan ribuan rakyat Pahang terkorban termasuk askar askar bantuan dari Sultan johor dari  semasa almarhum moyang saya mmerintah negeri Pahang iaitu Almarhum Bendahara Tun Mutahir  sebelum ini

Tahun 1938 sendiri almarhum Bendahara Muda Pahang Tengku sham hampir sahaja dibunuh di kampung mengkasar pekan Pahang  supaya tiada lagi waris kandung kepada Almarhum Tun Mutahir hidup

Apabila almarhum Tok saya berkawin dengan arwah nenek saya Hajjah Asiah binti Haji Junid anak kepada bekas Mufti Pahang Tuan Guru Haji Osman Montok baru selamat keselamatan arwah Tok saya dari terus menjadi buruan hasil dendam politik kotor Melayu ketika ITU

Pengalaman saya sendiri keluarga saya sendiri apabila 3 pakcik saudara atau adikberadik kandung ayah saya mati dibunuh dengan racun iaitu almarhum Tengku Ahmad Tengku Harun Tengku Musa dan pada tahun 1944 dan 1948 semasa mereka masih kecil lagi

Jadi ubah la mentaliti perjuangan

Kita di zaman moden .negara Malaysia wujud dan rakyat perlukan semua tindakan berasasan keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang dan kesopanan dan kesusilaan

Tapi sejarah boleh menceritakan kenapa pelbagai masalah berkaitan penghinaan terhadap hasutan agama dan bangsa boleh berlaku akhir akhir ini

Ahmad Shuaib Ismail

No comments:

Post a Comment