Total Pageviews

Tuesday 20 May 2014

Tanpa umno maka uitm tidak wujud

Umno zalim kah ?


Kepada generasi muda Pas dap pkr yang tidak paham atau terpengaruh dengan ajaran persepsi buruk atas kelemahan wujud dalam umno


Uitm wujud atas perjuangan Umno


Tanpa perjuangan Pemimpin Umno sejak merdeka maka tiada uitm

Sejarah Universiti Teknologi MARA bermula sebagai Dewan Latihan RIDA yang beroperasi mulai November 1956 di Petaling Jaya, Selangor. Dewan Latehan ini ditubuhkan bertujuan sebagai pusat percubaan menawarkan kursus persediaan untuk remaja luar bandar aliran Inggeris. RIDA yang merupakan kependekan Rural and Industrial Development Authority, dibentuk pada tahun 1950 untuk membantu menaik taraf ekonomi penduduk bumiputera. Dewan Latehan ini merupakan inspirasi Dato’ Onn bin Ja’afar, hasil dari lawatannya ke Ceylon (sekarang Sri Lanka), pada tahun 1951.


Tidak lama kemudian, iaitu pada bulan Jun 1965, Dewan Latehan RIDA diletakkan di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA), dan namanya ditukar kepada Maktab MARA. Maktab ini terus berkembang hingga menjadi unit terpenting dalam Bahagian Latihan MARA, hinggalah pada 14 Oktober 1967, Maktab MARA ini mendapat nama baru Institut Teknologi MARA (ITM).


Seterusnya pada tahun 1996, ITM telah dinaik taraf menjadi sebuah universiti. Namun begitu, namanya tidak ditukar hinggalah pada 26 Ogos 1999, Institut Teknologi MARA dengan rasminya dinamakan Universiti Teknologi MARA (UiTM).


UiTM mempunyai 2 buah lagu iaitu “UiTM Di Hatiku” dan “Wawasan Setia Pelajar”.


Umno zalim kah ?

Kepada generasi muda Pas dap pkr yang tidak paham atau terpengaruh dengan ajaran persepsi buruk atas kelemahan wujud dalam umno

Uitm wujud atas perjuangan Umno

Tanpa perjuangan Pemimpin Umno sejak merdeka maka tiada uitm

Uitm telah lahirkan lebih  300 ribu graduan Melayu bumiputra 

14 Oktober 1967, acara perletakan batu asas telah disempurnakan oleh Tun Abdul Razak di Shah Alam sebagai tanda permulaan kampus baru Maktab MARA di kawasan seluas kira-kira 300 ekar. Pembinaan bangunan baru telah dimulakan pada awal tahun 1968. Sekali lagi pertukaran nama telah dilakukan, dari Maktab MARA kepada Institut Teknologi MARA atau lebih dikenali dengan ITM. Pada pertengahan tahun 1972, kampus induk di Shah Alam dibuka dengan rasminya. Pada akhir tahun 1970-an, ITM telah muncul sebagai sebuah badan persendirian dan tidak lagi diletakkan di bawah kawalan Bahagian Latehan MARA. 



No comments:

Post a Comment