Total Pageviews

Monday 5 October 2015

TPPA agenda terbaik Malaysia

Kesan Jika Malaysia Tidak Menyertai TPPA

Jika Malaysia tidak menyertai TPP, pengeksport Malaysia tidak berpeluang bersaing di pasaran TPP yang mengandungi 800 juta penduduk dan KDNK bernilai USD27.5 trillion. 

1- Pasaran ini dijangka akan terus berkembang dengan melibatkan negara-negara lain seperti Korea Selatan, Taiwan dan lain-lain negara APEC.

2- Negara seperti Vietnam dan Singapura akan mendapat faedah besar dari ketiadaan Malaysia dalam perjanjian TPP, sedang Malaysia akan menjadi destinasi pelaburan yang kurang menarik bagi pelabur sedia ada dan masa hadapan. Ini disebabkan ketidaktentuan peraturan pelaburan serta kekurangan layanan untuk eksport dari Malaysia masuk ke pasaran TPP. 

3- Ini akan mengakibatkan pelabur sedia ada mempertimbangkan untuk berpindah ke negara TPP seperti Vietnam.

4- Pelabur-pelabur dari Malaysia juga tidak akan mendapat perlindungan dan layanan keutamaan serta kemudahan-kemudahan yang dinikmati oleh pelabur dari kalangan TPP.

5- dr mahathir dan pencacai setia beliau tiada isu serang najib selepas kantoi isu 1mdb dengan mereka spin isu tppa untuk burukkan najib dan kerajaan 

6- dr mahathir seorang berhati busuk dengki kepada ds najib dan marah kepada najib kerana najib tidak tolong kroni kroni beliau semasa beliau jadi pm . 

7- maka tppa dijadikan modal dr mahathir setelah 1mdn gagal berhasil .


ASI - UR 6/10/2015 

No comments:

Post a Comment