Total Pageviews

Saturday, 7 March 2015

Pemimpin Pas suka fitnah Allah Taala

Pemimpin Pas suka fitnah Allah Taala dengan menyatakan apa yang Allah tidak kata 


Cara menjawab propoganda Pas 


Mereka ingat majoriti ummat Islam bodoh macam pemimpin pas ke hahaha


1. Dap pkr  jelas diisitihar sebagai Parti sekular oleh Presiden pas tetapi kenapa pas masih sokong dap pkr 


Cakap tak Serupa bikin 


2. Semua orang umno Tahu bahawa Allah yang me ciptakan segalanya Dalam DUNIA termasuk bangsa maka bangsa ke pokok ke matahari dll adalah ciptaan Allah 


Setelah kita faham dan beriman dengan asas-asas yang disebutkan di atas. Bertindak berteraskan asas ini, maka tidaklah menjadi kesalahan jika kita dalam masa yang sama berusaha memajukan bangsa atau keturunan kita dengan syarat kita tidak menzalimi dan menghina kaum yang lain. 


Dalam Islam pun, harta pusaka juga diwarisi oleh kaum keluarga. Kita juga disuruh menghubungkan silaturrahim sesama keluarga dan al-Quran juga menyuruh kita membantu keluarga di sudut harta. Firman Allah: (maksudnya)


“Maka (sebagai tanda syukur) berikanlah kepada kaum kerabatmu, miskin dan orang musafir akan haknya masing-masing; pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredhaan Allah dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. (Surah al-Rum, ayat 37)


Maknanya Allah kata Dalam Alquran Bantu sebangsa sendiri 


So ulamak pas belajar Dari kitab mana pulak untuk tolak perjuangan Bantu bangsa sesama bangsa ?


Nabi s.a.w juga memuji sikap tolong menolong dalam memajukan atau membantu kaum atau puak sendiri, dengan syarat tidak menzalimi puak yang lain. Sabda Nabi s.a.w:


“Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila habis bekalan mereka dalam peperangan, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).


3. Mereka bohong kepada Allah mereka fitnah Allah apabila kata perjuangan bangsa Tiada nilai disisi Allah .


Mana mereka Tahu . Adakah Allah Taala Ada turun Wahyu kata macam tu ?


Adakah Allah sendiri kata perjuangan bangsa Tiada nilai disisi Allah ? Ayat mana alquran mana sebut ? 


Jawapan pemimpin pas fitnah Allah 


Allah jelas Dalam alquran  kata dia ciptakan pelbagai bangsa dan puak dan sebaik Dari Kamu adalah orang bertaqwa 


Sampai Allah kata Allah tidak ubah nasib sesuatu Kaum jika Kaum itu tidak ubah 


Allah ciptakan bangsa maka siapa berjuang hasil ciptaan Allah maka tanda bersyukur atas nikmat Allah dan kita belajar ilmu aqidah setiap benda diciptakan oleh Allah 


Sekian 


Ahmad Shuaib Ismail 

8/3/2015


Teknik menjawab propoganda Pas apa umno buat selama 58 tahun untuk Islam

Teknik menjawab propoganda pimimpin pas dan dakyah pas tentang isu selama 58 tahun umno memerintah apa yang umno dah buat pada Islam 


Ini antara modal pas dan kita kena bagi Tahu golongan Muda agar mereka faham cara politik pas Dalam membuat persepsi dakyah konon umno gagal perjuangkan Islam di Malaysia selama 58 tahun 


Bukan apa sebab itu cara pas nak DAPAT undi pun ! 


Kita kena Tahu taktikal political warfare pemimpin pas dan ulamak pas Dalam propoganda mereka taktikal kejuruteraan politik pas Dalam bawa persepsi luar tabii perosak Pemikiran generasi Muda Melayu Islam 


Hujahan 


Apa umno buat selama 58 tahun kita balas taktik propoganda pas iaitu 


1. Dasar umno sedia KAN dasar keselamatan Negara sejak 1957 memelihara ummat Islam dan bukan Islam Malaysia dengan kelengkapan ketenteraan dan pasukan askar diraja Melayu 


Kita berjaya jawab 


2. Dasar ummo bebaskan diri Dari penjajahan dengan menuntut kemerdekaan 


3. Dasar umno bina sekolah dan diajar Pendidikan Islam sejak umur 7 tahun 


Bina Jabatan agama Islam bina Jabatan mufti


Adakah ini bukan kerja Islam sebagaimana propoganda jahat pas selama ini pada ummo 


4. Dasar umno pastikan ummat Islam DAPAT Pendidikan dengan ber billion keluar hantar ke luar Negara dan sejak tahun 1957 Anggaran lebih Sejuta ummat Islam Malaysia DAPAT belajar di luar Negara jadi DOKTOR peguam arkitek dll 


Hantar mengaji agama di mesir Jordan dengan dasar umno beri bantuan biasiswa melalui kuasa persekutuan dan NEGERI 


Anak Anak orang pas balik mesir kerja dengan sekolah ajar agama dengan kerajaan melalui dasar umno kenalkan pengajian Islam Dari peringkat sekolah rendah dan mereka DAPAT gaji jadi ustaz kalau tak jika duduk Singapore lulusan mesir alazhar nak kerja apa ? 


Adakah ini dasar zalim Wahai pemimpin pas 


5. Dasar perniagaan Islam 


Adakah dasar umno bawa bank dan sistem perniagaan cara kristian Wahai pemimpin pas 


Jawapan adalah  tak 


Iaitu buat bank Islam buat faraid cara Islam sistem harta cara Islam ditadbir oleh mahkamah Syariah 


Soalan 


Apa jasa pas pada Islam di Malaysia Dalam masa 58 tahun ialah 


1. Permusuhan 

2. Doa hancur sesama Islam 

3. Kafirkan orang Islam lain 

4. Maki Hamun zikir Harian 


Dan terlalu banyak Lagi 


Cukup Lima Perkara untuk Siri Pertama 


Kita Sambung Siri 


Seterusnya 



Ahmad Shuaib Ismail 

LLB Hons law sivil DSLA Syariah . Master LPW 


8 mac 2015  

Ummo Ada 20 tahun Lagi sebelum pupus pada 2035

Tempoh umno 2015 - 2035 


Kajian semasa 


Umno hanya mampu bertahan 20 tahun Lagi Dari sekarang sebelum pupus Kerana Setakat 2015 Tiada Lagi perubahan Dalam umno 


Hujahan 


1. Kepimpinan umno berubah Dari keturunan ke keturunan dan ummo milik keturunan pemimpin yang lepas  


Minda Melayu dah tepu 


Dari arwah tun Razak ke ds najib 

Dari arwah tun Hussein ke ds Hisham 

Dari tun dr mahathir kepada ds mukhriz 


Kalau Dalam Bahagian atau cawangan pula dulu Datuk Ketua cawangan kemudian turun ke Anak kemudian turun ke cucu 


Pangkat harta kuasa adalah hawa nafsu semula jadi manusia


Maka sebab utama ialah  harta duit Dari keturunan turun keturunan adalah Budaya ummo tapi ia bukan Budaya Melayu moden yang mana pastinya Melayu moden selepas 20 tahun Akan ubah sebab ummo bukan sistem monarki tapi sistem Hak semua Anak Melayu kepada umno atau Nama Sahaja Melayu Ada Hak atas ummo 


Memang Benar Dalam dap pkr dap pun mereka buat macam umno iaitu kuasa Dalam Parti adalah Hak perwarisan keluarga 


Dan Tiada beza antara umno bn dengan pas dap pkr 


Maka kena ubah sebelum terlambat cara baru politik orang Melayu kalau tak tinggal 20 tahun Lagi Sahaja umno wujud 


Dan Dalam masa 20 tahun Lagi pun kepimpinan ummo Takkan banyak berubah 


Kalau tak ds Hisham naik pm maka ds mukhriz naik takpun menantu Paklah  iaitu kj 


Maka jangka hayat umno tinggal 20 tahun 


Masa tu kalau Saya panjang umur insyaAllah umur Saya 55 tahun 


Selagi Tiada perubahan asas kepada ummo bukan Sahaja Dari sikap kepimpinan dasar dasar semasa kepada perjuangan agama bangsa tanah air maka tinggal 20 tahun Dari sekarang 


Sekadar pandangan Saya dan kajian Saya 


Wallahualam 



Ahmad Shuaib Ismail 

8/3/2015 


Yahaya Ismail Jas Salleh

Pemimpin Pas terima syiah dan memuji imam syiah

Edisi bongkar 


Sedarlah ummat Islam semua 


Pemimpin tertinggi Pas terlibat dengan memuji syiah imam syiah Khomeini 


Presiden Pas haji Hadi Awang terima Syiah masuk pas 


Timbalan Presiden Pas mat sabu hubungan dengan imam syiah hasan nasrola Lubnan 


Bukti siap keratan Akhbar dan video yang boleh link sendiri dibawa 


Bukti Presiden pas terima syiah masuk pas 

http://youtu.be/gsRhyCQaYoE


Hubungan timbalan Presiden pas dengan syiah 

http://youtu.be/qwkcIETov_A


KENYATAAN Akhbar pemimpin pas memuji imam syiah Iran Khomeini dan meniru ucapan imam Khomeini 



Maka wajib umno bangkit Ajak persaudaraan seagama Islam Sunni kepada ummat Islam Malaysia  Dalam menentang ajaran syiah 


Sekian 


Ahmad Shuaib Ismail 



Kita orang umno masih gagal

Kita masih gagal . Saya pun masih gagal dan Saya pun masih poyo Serta banyak salah silap Dalam perjuangan pertahankan agama Saya bangsa Saya tanah air Saya 


Letih Saya nak ulang 


Ini masuk kali 100 Saya tulis Dalam Facebook Saya ulang buat kali 101 


Nak pertahankan perjuangan umno Demi agama bangsa wajib Ada 


4 syarat tunjang 



1. Syariat 

2. Hakikat

3. Tasauf 

4. Makrifatullah 


Empat syarat Pejuang Umno 


1. Siddiq

2. Amanah 

3. Penyampai 

4. Bijak sana bijak sini (akal dan jiwa rohani ) 


Jika Tiada diatas maka tak Pru 14 pr perintah , Pru 15 confirm pr DAPAT perintah Malaysia 


Sekian 



Ahmad Shuaib Ismail 

7/3/2015 

Kisah SAHABAT Nabi Saw bulan ini Abdullah Bin Umar

Print
PDF

ABDULLAH IBN UMAR RA. - SAHABAT RASUL, SAHABAT MALAM

Abdullah ibn Umar ra.- Sahabat Rasul, Sahabat Malam

Perang Khandak berkecamuk. Beredar kabar, siapa saja lelaki berusia 15 tahun ke atas berhak ikut berjihad. Mendengar itu seorang pemuda berseri-seri. Usianya saat itu masuk 15 tahun. Ia segera mendaftarkan diri. Itulah idamannya selama ini: berjihad bersama Rasulullah. Keikutsertaannya dalam berbagai medan jihad tak pernah lepas dalam sejarah hidup pemuda itu. Saat perang membuka kota Mekah (Futuh Makkah), ia berusia 20 tahun dan termasuk pemuda yang menonjol di medan perang. Dialah, Abdullah ibn Umar, atau Ibn Umar.

"Penting sekali mendapatkan pengakuan (baiat) dari penduduk Madinah. Yang paling kukhawatirkan ada tiga orang: Husain ibn Ali, Abdullah ibn Zubair, dan Abdullah ibn Umar," Muawiyah berwasiat kepada anaknya, Yazid, yang telah dia nobatkan sebagai putra mahkota. Tiga orang itu telah menyatakan penentangannya pada pengangkatan Yazid ibn Muawiyah.

"Adapun Husain ibn Ali, aku berharap kamu dapat mengatasinya. Adapun Abdullah ibn Zubair, kalau kamu berhasil mengatasinya, kamu harus menghancurkannya hingga berkeping-keping. Sedangkan Ibn Umar, orang ini sebenarnya terlalu sibuk dengan urusan akhirat. Asal kamu tidak mengusik urusan akhiratnya ini, maka ia akan membiarkan urusan duniamu."

Berkawan Malam. Menurut sebagian penulis riwayat, kaum muslimin masa itu sedang jaya-jayanya. Muncul daya tarik harta dan kedudukan membuat sebagian orang tergoda memperolehnya. Maka para sahabat melakukan perlawanan pengaruh materi itu dengan mempertegas dirinya sebgai contoh gaya hidup zuhud dan salih, menjauhi kedudukan tinggi.

Ibn Umar pun dikenal sebagai pribadi yang berkawan malam untuk beribadah, dan berkawan dengan dinihari untuk menangis memohon ampunan-Nya. Akan halnya soal salat malam ini, ada riwayatnya. Di masa hayat Rasulullah, Ibn Umar mendapat karunia Allah. Setelah selesai salat bersama Rasulullah, ia pulang, dan bermimpi. "Seolah-olah di tanganku ada selembar kain beludru. Tempat mana saja yang kuingini di surga, kain beledru itu akan menerbangkanku ke sana. Dua malaikat telah membawaku ke neraka, memperlihatkan semua bagian yang ada di neraka. Keduanya menjawab apa saja yang kutanyakan mengenai keadaan neraka," begitulah diungkapkan Ibn Umar kepada saudarinya yang juga istri Rasul, Hafshah, keesokan harinya.

Hafshah langsung menanyakan mimpi adiknya kepada Rasulullah. Rasulullah SAW bersabda, ni’marrajulu 'abdullah, lau kaana yushallii minallaili fayuksiru, akan menjadi lelaki paling utamalah Abdullah itu, andainya ia sering salat malam dan banyak melakukannya. Semenjak itulah, sampai meninggalnya, Ibn Umar tak pernah meninggalkan qiyamul lail, baik ketika mukim atau bersafar. Ia demikian tekun menegakkan salat, membaca Al-Quran, dan banyak berzikir menyebut asma Allah. Ia amat menyerupai ayahnya, Umar ibn Khatthab, yang selalu mencucurkan airmata tatkala mendengar ayat-ayat peringatan dari Al-Quran.

Soal ini, 'Ubaid ibn 'Umair bersaksi, "Suatu ketika kubacakan ayat ini kepada Abdullah ibn Umar." 'Ubaid membacakan QS 4:41-42 yang artinya: Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami datangkan seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat, dan Kami mendatangkan kamu (Muhamad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu). Di hari itu orang-orang kafir dan yang mendurhakai Rasul berharap kiranya mereka ditelan bumi, dan mereka tidak dapat menyembunyikan (dari Allah) sesuatu kejadian pun." Maka Ibn Umar menangis hingga janggutnya basah oleh air mata.

Pada kesempatan lain, Ibn Umar tengah duduk di antara sahabatnya, lalu membaca QS 83:-6 yang maknanya: Maka celakalah orang-orang yang berlaku curang dalam takaran. Yakni orang-orang yang apabila menerima takaran dari orang lain meminta dipenuhi, tetapi mengurangkannya bila mereka menakar atau menimbang untuk orang lain. Tidakkah mereka merasa bahwa mereka akan dibangkitkan nanti menghadapi suatu hari yang dahsyat, yaitu ketika manusia berdiri menghadap Tuhan semesta alam. Lantas Ibn Umar mengulang bagian akhir ayat ke enam, "yauma yaquumun naasu lirabbil 'alamiin", ketika manusia berdiri menghadap Tuhan semesta alam. Sembari air matanya bercucuran, sampai akhirnya ia jatuh karena sekapan rasa duka mendalam dan banyak menangis.

Abdullah ibn Umar adalah salah satu sahabat Nabi yang berhati lembut dan begitu mendalam cintanya kepada Rasulullah. Sepeninggal Rasulullah SAW, apabila ia mendnegar nama Rasulullah disebut di hadapannya, ia menangis. Ketika ia lewat di sebuah tempat yang pernah disinggahi Rasulullah, baik di Mekah maupun di Madinah, ia akan memejamkan matanya, lantas butiran air bening meluncur dari sudut matanya.

Sebagai sahabat Rasul, ahli ibadah dan dikaruniai mimpi yang haq, karena mimpinya dibenarkan Rasulullah, ia menjadi sosok yang tak punya minat lagi kepada dunia. Sebuah kecenderungan yang sudah nampak sejak ia remaja, ketika pertama kali gairahnya bangkit untuk ikut berjihad.

Dermawan. Bagaimana mungkin Ibn Umar dikatakan tak berhasrat pada dunia, sedang ia pedagang yang sukses? Bisa saja. Sebagai pedagang ia berpenghasilan banyak karena kejujurannya berniaga. Selain itu ia menerima gaji dari Baitul Maal. Tunjangan yang diperolehnya tak sedikitpun disimpan untuk dirinya sendiri, tetapi dibagi-bagikannya kepada fakir miskin. Berdagang buat Ibn Umar hanya sebuah jalan memutar rezeki Allah di antara hamba-hambanya.

Suatu ketika Ibn Umar menerima uang sebanyak 4.000 dirham dan sehelai baju dingin. Sehari kemudian, periwayat yang bernama Ayub ibn Wail Ar-Rasibi melihat Ibn Umar sedang membeli makanan untuk hewan tunggangannya dengan berutang. Maka Ayub ibn Wail ini mencari tahu kepada keluarganya. Bukankah Abu Abdurrahman (maksudnya Ibn Umar) menerima kiriman empat ribu dirham dan sehelai baju dingin? Mengapa dia berutang untuk membeli pakan hewan tunggangannya? "Tidak sampai malam hari, uang itu telah habis dibagikannya. Mengenai baju dingin itu, mula-mula dipakainya, lalu ia pergi keluar, saat kembali ia sudah tak lagi memakai baju dingin itu. Ketika kami tanya ke mana baju dingin itu, Ibn Umar bilang sudah diberikannya kepada seorang miskin," demikian jawab keluarga Ibn Umar.

Segera saja Ayub ibn Wail bergegas menuju pasar. Ia berdiri di tempat yang agak tinggi dan berteriak. "Hai kaum pedagang, apa yang Tuan-tuan lakukan terhadap dunia. Lihatlah Ibn Umar, datang kiriman kepadanya sebanyak empat ribu dirham, lalu dibagi-bagikannya hingga esok pagi ia membelikan hewan tunggangannya makanan secara berutang."

Kedermawanan Ibn Umar antara lain juga ditunjukkan dengan sikap hanya memberi mereka yang fakir miskin. Ia pun jarang makan sendirian. Anak-anak yatim atau golongan melarat kerap diajaknya makan bersama-sama. Ia pernah menyalahkan anak-anaknya sendiri lantaran mengundang jamuan makan untuk kalangan hartawan. "Kalian mengundang orang-orang yang dalam kekenyangan, dan kalian biarkan orang-orang kelaparan."

Sang dermawan memang bukan mencari nama dengan kedermawanannya. Dalam kesehariannya, kaum dhuafa akrab dengan Ibn Umar. Sifat santunnya, terutama kepada fakir miskin, bukan basa-basi. Orang-orang fakir dan miskin sudah duduk menunggu di tepi jalan yang diduga bakal dilewati Ibn Umar, dengan harapan mereka akan terlihat oleh Ibn Umar dan diajak ke rumahnya.

Hati-hati. Adalah Abdullah ibn Umar orangnya, yang kalau dimintai fatwa enggan berijtihad. Karena takut berbuat kesalahan, meskipun ajaran Islam yang diikutinya sejak berusia 13 tahun memberi satu pahala bagi yang keliru berijtihad, dan dua pahala bagi yang benar ijtihadnya. Karena khawatir keliru berijtihad, ia pun menolak jabatan kadi atau kehakiman. Padahal ini jabatan tertinggi di antara jabatan kenegaraan dan kemasyarakatan, jabatan yang juga "basah".

Pernah khalifah Utsman r.a. mau memberi jabatan kadi, tapi Ibn Umar menolak. semakin Khalifah mendesak, Abdullah ibn Umar makin tegas menolak.

"Apakah antum tak hendak menaati perintahku?"

"Sama sekali tidak. Hanya, saya dengar para hakim itu ada tiga macam: pertama hakim yang mengadili tanpa ilmu, maka ia dalam neraka; kedua, yang mengadili berdasarkan nafsu, ia pun dalam neraka; dan ketiga, yang berijtihad sedang ijtihadnya betul, maka ia dalam keadaan berimbang, tidak berdosa tapi tidak pula beroleh pahala. Dan saya atas nama Allah memohon kepada antum agar dibebaskan dari jabatan itu."

Khalifah menerima keberatan itu dengan syarat, Ibn Umar tak menyamnpaikan alasan penolakannya kepada siapa pun. Sebab, jika seorang yang bertakwa lagi salih mengetahui hal ini, niscaya akan mengikuti jejak Ibn Umar. Kalau sudah demikian, pupuslah harapan khalifah mendapatkan kadi yang takwa dan salih.

Penolakan itu sendiri sebenarnya karena Ibn Umar masih melihat di antara sahabat Rasulullah masih banyak yang salih dan wara’ yang lebih pantas memegang jabatan itu. Ibn Umar sendiri sadar, penolakan itu takkan sampai berakibat jatuhnya posisi kadi ke tangan yang tak pantas memegangnya.

Calon Khalifah Ketiga. Penerus kekhalifahan Islam sepeninggal Abu Bakar Ash-Shiddiq, adalah Umar ibn Khattab. Khalifah Umar ibn Khattab suatu ketika mendapat serangan mematikan dari Abu Lu’lu’ah. Dalam keadaan terluka parah, sejumlah sahabat menemui Khalifah memberi saran. "Wahai Amirul Mu’minin, bukankah sebaiknya engkau segera menunjuk salah seorang wakil yang akan menggantikan engkau?"

"Siapakah orangnya? Andaikata Abu Ubaidah Ibn Jarrah masih hidup, niscaya aku akan tunjuk dia sebagai pengganti." Salah satu sahabat berkata, "Saya akan menunjukkan nama pengganti itu. Tunjuklah Abdullah ibn Umar."

"Demi Allah, engkau keliru. Aku tak bermaksud menunjuk orang yang kau usulkan itu. Apa yang kau harapkan dari keluargaku untuk pekerjaan ini, sudah cukuplah dan dari keluargaku aku seorang diri saja yang akan diperiksa Allah dan yang akan ditanya tentang hal-hal mengenai umat Muhamad saw ini."

Kondisi Umar terus memburuk, belum juga ada nama penggantinya. Sekali lagi para sahabat menemui Khalifah, mendorong menunjuk calon penerusnya. Khalifah pun memberi nama-nama calon itu. "Hendaklah kamu berpegang teguh kepada calon yang terdiri dari beberapa orang, dan orang yang kucalonkan ini ialah beberapa orang yang sewaktu Rasulullah wafat, beliau rela kepada orang-orang ini, dan orang-orang ini termasuk yang dijanjikan Rasulullah masuk surga. Mereka ialah Ali ibn Abi Thalib, Utsman ibn Affan, Saad ibn Abi Waqqash, Abdurrahman ibn Auf, Thalhah ibn Ubaidillah, dan Abdullah ibn Umar."

Akhirnya masuk juga nama anak Umar ini. Tapi, kata Umar, Ibn Umar hanya berhak memilih, tapi tidak berhak dipilih. Menurut periwayat, Abdullah ibn Umar sampai mendorong terpilihnya Usman ibn Affan dengan pertimbangan, Utsman ibn Affan luas ilmunya, wara’, dan memiliki kelebihan dan keistimewaan. Antara lain, Utsman ibn Affan menjadi suami dari dua anak perempuan Rasulullah SAW.

Tak heran, dalam masa kepemimpinan Utsman ibn Affan, Abdullah ibn Umar kerap dimintai nasihat. Puncaknya, Utsman meminta Ibn Umar memegang jabatan kadi yang kemudian ditolaknya dengan hujjah, alasan yang kuat.

Syahid setelah Mengingatkan Penguasa. Namanya tak kalah terkenal dibanding ayahandanya, Umar ibn Khattab. Ia lahir di Mekah, 10 tahun sebelum Hijrah atau 612 Masehi. Dalam usia 10 tahun, Abdullah cilik ikut ayahnya berhijrah. Abdullah adalah contoh sahabat Nabi yang amat terpelajar di Madinah, di masa kejayaan Islam. Selain Basrah, Madinah memang tumbuh menjadi pusat pemikiran Islam pasca masa Nabi SAW.

Kegairahan Abdullah seolah melengkapi kekurangan yang ada di kalangan penuntut ilmu-ilmu Islam, karena ia mendalami segi ajaran Islam yang saat itu kurang memperoleh perhatian serius. Yakni tradisi atau hadis Rasulullah saw. Menurut para periwayat, Abdullah mendapatkan inspirasi luar biasa karena ia tinggal di Madinah, yakni tumbuhnya kecenderungan mendengarkan, mencatat, dan mengkritisi berbagai hal mengenai Nabi, termasuk anekdot-anekdot yang sepeninggal Nabi banyak diungkapkan penduduk Madinah.

Putra Umar ini perintis awal bersama sahabat yang lainnya yakni Abu Hurairah dalam bidang hadis (tradisi) Nabi SAW. Ia periwayat hadis kedua terbanyak setelah Abu Hurairah, yakni meriwayatkan 2.630 hadis. Ia pun hapal Quran secara sempurna. Selain itu, ia banyak menerima hadis langsung dari Nabi SAW, dari para sahabat Nabi termasuk ayahnya, Umar ibn Khattab ra.

Selama 60 tahun setelah Nabi wafat, ia menjadi salah satu mata air pengetahuan menyangkut hadis yang banyak dihapalnya, baik karena ia mendengar langsung dari Nabi atau bertanya kepada orang-orang yang menghadiri majelis Nabi menyangkut tutur dan perbuatan Nabi. Ia kerap diminta fatwa dan pertimbangan, tetapi ia juga saking berhati-hatinya ia menolak diminta ijtihadnya. Kecintaannya kepada Rasulullah, kemampuannya mengingat tutur dan perbuatan Nabi, menjaga substansi ajaran sebagaimana dulu Nabi menyampaikannya, membuat Abdullah ibn Umar bersama Abdullah ibn Abbas dianggap pemula bagi golongan yang kemudian disebut golongan sunni.

Abdullah ibn Umar memang hidup dalam beberapa masa kekhalifahan, di antaranya ada masa-masa penuh pergolakan antar kelompok Islam. Menghadapi situasi keras, Ibn Umar tak berubah menjadi kasar dan pembalas. Suatu ketika, Gubernur Mu’awiyah, Al-Hajjaj ibn Yusuf, yang berkedudukan di Hijaz tengah berpidato di masjid. Sang gubernur terkenal kejam dan fasik. Kebetulan Abdullah ibn Umar ada di masjid itu.

Saat itulah, orang-orang semasanya mendapat bukti, betapa kelembutan dan kesabaran Ibn Umar, tidak berarti lemah terhadap kezaliman. Dengan tenang, Ibn Umar berdiri masih saat Gubernur Hajjaj masih di mimbar, dan berkata, "Engkau musuh Allah. Engkau menghalalkan barang yang diharamkan Allah. Engkau meruntuhkan rumah Allah, dan engkau membunuh banyak wali Allah." Al Hajjaj menyetop pidatonya. "Siapakah orang bicara tadi?" Seseorang menjawab, itu Abdulah ibn Umar. Lalu Hajjaj meneruskan pidatonya. "Diam, wahai orang yang sudah pikun."

Seteleh Al-Hajjaj kembali ke kantornya, diperintahkannya pembantunya menikam Abdullah ibn Umar dengan pisau beracun. Si pembantu berhasil menorehkan pisau beracun itu ke tubuh Abdullah ibn Umar yang lantas jatuh sakit. Di pembaringan, Ibn Umar dijenguk Al-Hajjaj. Al-Hajjaj beruluk salam, Ibn Umar tak menjawab. Al-Hajjaj menanyakan sesuatu, berbicara dengan Abdullah ibn Umar tetapi Abdullah ibn Umar tak menjawab sepatah katapun.

Ibn Umar wafat tahun 72 Hijriyah dalam usia 84 tahun. Putra Umar ibn Khattab sebagaimana ayahnya, sama-sama penggiat Islam, telah pergi. Kalau Umar ibn Khattab hidup di suatu masa di mana banyak pula sahabat Rasulullah yang wara’ dan ahli ibadah, maka orang-ornag semasa Abdullah ibn Umar mengatakan, zaman ketika Ibn Umar hidup sulit menemukan sosok yang sealim dan seteguh dia.

Menghindari Jabatan, Antikekerasan

Benar, Ibn Umar bergairah kala panggilan jihad berkumandang. Tetapi, sungguh suatu kenyataan, ia anti kekerasaan, terlebih ketika yang bertikai adalah sesama golongan Islam. Kendati ia berulangkali mendapat tawaran berbagai kelompok politik untuk menjadi khalifah.

Hasan r.a. meriwayatkan, tatkala Utsman ibn Affan terbunuh, sekelompok umat Islam memaksanya menjadi khalifah. Mereka berteriak di depan rumah Ibn Umar, "Anda adalah seorang pemimpin, keluarlah agar kami minta orang-orang berbai’at kepada anda." Tapi Ibn Umar menyahut, "Demi Allah, seandainya bisa janganlah ada walau darah setetas tertumpah disebabkan daku." Massa di luar mengancam. "Anda harus keluar. Atau, kalau tidak kami bunuh di tempat tidurmu." Diancam begitu, Umar tak tergerak. Massa pun bubar.

Sampai suatu ketika datang lagi ke sekian kali tawaran menjadi khalifah. Ibn Umar mengajukan syarat, yakni asal ia dipilih seluruh kaum muslimin tanpa paksaan. Jika bai’at dipaksakan sebagian orang atas sebagian lainnya di bawah ancaman pedang, ia akan menolak jabatan khalifah yang dicapai dengan cara semacam itu. Saat itu, sudah pasti syarat ini takkan terpenuhi. Mereka sudah terpecah menjadi beberapa firqah, saling mengangkat senjata pula. Ada yang kesal lantas menghardik Ibn Umar.

"Tak seorang pun lebih buruk perlakuannya terhadap umat manusia, kecuali engkau."

"Kenapa? Demi Allah tak pernah aku menumpahkan darah mereka, tidak pula aku berpisah dengan jamaah mereka apalagi memecah-mecah persatuan mereka?" saut Ibn Umar heran.

"Seandanya kamu mau menjadi khalifah, tak seorang pun akan menentang."

"Saya tak suka kalau dalam hal ini seorang mengatakan setuju, sedang yang lain tidak."

Lagi-lagi, Ibn Umar menghindari posisi pemimpin tertinggi umat Islam ini. Meski demikian, saat ia berusia lanjut pun harapan orang dipimpin Ibn Umar tetap ada. Ketika Muawiyah II putera Yazid beberapa kali menduduki jabatan khalifah. Datang Marwan menemui Ibn Umar. "Ulurkan tangan Anda agar kami berbaiat. Anda adalah pemimpin Islam dan putra dari pemimpinnya."

"Lantas apa yang kita lakukan terhadap orang-orang masyriq?"

"Kita gempur mereka sampai mau berbaiat."

"Demi Allah, aku tak sudi dalam umurku yang tujuhpuluh tahun ini, ada seorang manusia yang terbunuh disebabkan olehku."

Mendengar jawaban ini, Marwan pun berlalu, dan melontarkan syair.

"Api fitnah berkobar sepeninggal Abu Laila, dan kerajaan akan berada di tangan yang kuat lagi perkasa." Abu Laila yang dimaksudkannya, ialah Muawiyah ibn Yazid.

Sikap penolakan Ibn Umar ini karena ia ingin netral di tengah kekalutan para pengikut Ali dan Muawiyah. Sikap itu diungkapkannya dengan pernyataan, "Siapa yang berkata 'Marilah salat’, akan kupenuhi. Siapa yang berkata 'Marilah menuju kebahagiaan’, akan kuturuti pula. Tetapi siapa yang mengatakan 'Marilah membunuh saudaramu seagama dan merampas hartanya’ aku katakan: tidak!"

Ini bukan karena Ibn Umar lemah, tapi karena ia sangat berhati-hati, dan amat sedih umat Islam berfirkah-firkah. Ia tak suka berpihak pada salah satunya. Pernah, Abul 'Ali Al-Barra berada di belakang Ibn Umar tanpa sepengetahuannya. Didengarnya Ibn Umar bicara pada dirinya sendiri, "Mereka letakkan pedang-pedang mereka di atas pundak-pundak lainnya, mereka berbunuhan lalu berkata, hai Abdulah ibn Umar ikutlah dan berikan bantuan. Sungguh menyedihkan." Begitulah, gambaran suasana hati Abdulah ibn Umar.

Meskipun pada akhirnya, pernah Abdulah ibn Umar berkata, "Tiada sesuatu pun yang kusesalkan karena tak kuperoleh, kecuali satu hal, aku amat menyesal tak mendampingi Ali memerangi golongan pendurhaka." Tapi kemudian, Ibn Umar tak mampu menyetop peperangan, sehigga ia menjauhi semuanya. Seseorang menggugatnya. Mengapa ia tak membela Ali dan pengikutnya kalau ia merasa Ali di pihak yang benar, Abdullah ibn Umar menjawab, "Karena Allah telah mengharamkan atasku menumpahkan darah Muslim." Lalu dibacanya Q.2:193, perangilah mereka itu hingga tak ada lagi fitnah dan hingga orang-orang beragama itu ikhlas semata-mata karena Allah.

Ibn Umar melanjutkan, "Kita telah melakukan itu, memerangi orang-orang musyrik hingga agama itu semata bagi Allah. Tetapi sekarang apa tujuan kita berperang? Aku sudah mulai berperang semenjak berhala-berhala memenuhi Masjidil Haram dari pintu sampai ke sudut-sudutnya, hingga akhirnya semua dibasmi Allah dari bumi Arab. Sekarang, apakah aku akan memerangi orang yang mengucapkan "laa ilaaha illallah"?

Selain mendaftar keutamaan sifat-sifat Ibnu Umar, bapak sosiologi Ibnu Khaldun dalam Muqaddimah mengkritisi Ibnu Umar. Menurutnya Abdullah bin Umar melarikan diri dari urusan kenegaraan karena sifatnya memang senang menghindar dari ikut campur dalam urusan apapun, baik yang boleh maupun yang terlarang. Wallahu’alam


Gambar dibawah hiasan Semata mata 

Switch to Desktop Version
Copyright © 2015 Islam2U - Islam itu satu cara hidup. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under theGNU/GPL License.

Friday, 6 March 2015

3 sebab utama pas ditolak majoriti ummat Islam Sunni

3 punca utama Pas semakin ditolak oleh ummat Islam dan alim ulamak Sunni Malaysia termasuk hampir semua ulamak pondok seluruh Malaysia 


1. Pas amalkan Dendam Kesumat jijik bersifat jahat tidak ikut ajaran Islam serata sifat pemaaf dengan ummo konon dulu pas keluar Barisan Nasional sebab ummo sedangkan pas sekongkol dengan dap yang mana dap telah tinggalkan pas pada tahun 2000 semasa Barisan alternatif antara dap dan pas 


Pas tidak ikut alquran apabila ber sikap SAHABAT dengan dap tapi bermusuhan dengan umno seagama sebangsa 


2. Pas sebut bab hudud tapi pas Ajak Permusuhan sesama ummat Islam siap doa hancur ko ko ko bersama pemimpin pakatan Rakyat terdiri Dari dap pkr adalah ikut ajaran pas bukan perintah  Dari Allah dan nabi Muhammad saw


3. Presiden pas haji Hadi Awang istihar terima syiah masuk pas 


Banyak Lagi tapi cukup ia faktor utama kenapa majoriti ummat Islam sekarang menolak pas 


Maka Kita seru ummat Islam bersatu dan jika pas enggan maka Kita kuburkan perjuangan pas Dalam Pru 14 



Kerana pas bukan dipimpin ulamak tapi ular Dalam semak yang bahaya kepada perpaduan ummat Islam 


Takbir Allahuakbar 


Sekian 



Ahmad Shuaib Ismail 

7/3/2015  

Mazhab Shafie dan Wahabi pandangan peguam

Ulamak dan fuquha Shafie selepas kematian imam Shafie Ada lebih kurang 3200 ulamak dan di mesir sendiri sekitar 100 ulamak Mazhab Shafie masih Ada di Universiti alazhar dan seantaranya 


Dan yang mujtahid Mazhab dikalangan mereka seperti imam Nawawi ra imam ghazali ra 


Sampai Ada ustaz Wahabi kata imam Ghazali kafir sedangkan ribuan ulamak berlainan Mazhab zaman imam Ghazali pun tak kata begitu 


Dan sikap ustaz Wahabi amalkan jenayah ilmu dengan ambil Sekerat kerat pendapat imam Shafie 


Macam bab tahlil ambil pendapat imam Shafie bab qunut subuh imam Shafie kata sunnat tapi mereka tak ikut 


Nampak tak perbuatan mereka selama ini melaga lagakan ummat Islam 


Termasuk seperi amalan bermazhab mereka kata Tiada Mazhab Dalam Islam sedangkan sejak zaman SAHABAT nabi saw dah Ada Mazhab dikalangan SAHABAT nabi saw yang bercanggah banyak pendapat Dalam Dalil bukan qatie atau Perkara baru 


Maka terlalu ramai ulamak Shafie mengarang kitab dan adakah dah baca semua kitab kitab mereka Dalam tafsir Feqah aqidah tauhid nahu dll dah tentu Ada sedikit percanggahan pendapat dan BIASA musuh Cari mana percanggahan Dalam Mazhab Shafie dan bukannya kesatuan ijmak pendapat 


Adakah sekadar baca dua Tiga kitab ulamak Shafie Tanpa Merujuk kaedah majoriti Mazhab sendiri terus keluar hukum mem bid'ah KAN perbuatan yang diambil Dari alquran hadis untuk diamalkan oleh ummat Islam 


Dan adakah dengan mengambil pendapat imam Hanafi tentang boleh pembayaran zakat pakai duit benda salah Kerana Mazhab Hanafi dan pendapat mereka boleh diterima Tanpa dikondem Kerana sesuai ikut kaedah Fiqh semasa 


Kalau semua bagi zakat pakai beras macam perbelanjaan zakat termasuk hendak beri kepada asnaf memerlukan Dalam konsep zakat fitrah 


Maka 


Jalan mudah 


Hormati pendapat 


Jangan kondem dan Sesatkan pendapat yang tidak sama 


Kalau tak setuju maka tak perlu pakai orang lain terima 


Mereka suka ambil kesempatan dengan ambil sekerat kerat . Terlalu ramai ulamak ribuan tahun dahulu yang telah kaji hukum Islam 


Lagi satu mengaku konon pakar hadis sedangkan berapa ribu hadis telah dihafal ustaz Wahabi siap sanad Matan termasuk berapa ribu kitab hadis telah dibaca oleh mereka ? Sekadar kitab Albani dibaca jelas tanda mereka Jahil ilmu sebab Albani bukan ulamak hadis tapi guru sekolah agama di Arab Saudi yang kerja baca kitab hadis Tanpa Ada asas Dalam ilmu Feqah tauhid nahu Arab balaghah sedangkan ulamak terdahulu dah karang ribuan kitab 


Belum masuk bab ustaz Wahabi kafirkan orang Mazhab Shafie bab aqidah bab tauhid bab pengajian sifat 20 terlalu banyak nak tulis kelak nanti tapi cukup nak bagi Tahu bahawa ulamak dahulu dah selesaikan masalah pengajian tauhid dengan ribuan mereka Menulis kitab tapi kena ustaz Wahabi yang wujud 200 tahun lepas nak pertikaikan ulamak ulamak muktabar Islam 




Kerana ini Wahabi adalah agenda yahudi nak bagi ummat Islam berpecah Belah ! 


Seperti Seorang Nama Ali baca doa qunut waktu subuh dan Abu tak baca so Ali tak perlu kondem Abu sebab apa tak baca dan Abu tak perlu kondem Ali sebab apa baca 


Mudah lah kita hormat menghormati 


Isu sekarang ialah kondem atau Sesatkan pendapat yang bertentangan dengan mereka 


Wallahualam 


Ahmad Shuaib Ismail 

7/3/2015

Taktikal gerak saraf jijik pr mac-mei2015

Taktikal gerak saraf dan politik jijik  pr fasa 2 mac - mei 2015 


Sebaran kepada kawan kawan agar Hati Hati dengan perancangan statergik sotong pondan mereka 


Rakyat makin tolak pr maka mereka Akan buat sesuatu Kerana kita kena ingat KENYATAAN pemimpin Kanan  pr  yang mereka Akan lakukan apa Sahaja untuk jatuhkan kerajaan 


Maka 


1. Mereka Akan buat huru hara fitnah provokasi 


Tindakan Kita : sabar jangan layan sebab ts Khalid Abu Bakar dan semua anggota PDRM siap sedia pertahankan keselamatan Rakyat walaupun nyawa mereka sebagai ganti 


2. Mereka dah Takda isu 


Maka cubaan sejak tahun lepas buat isu agama perkauman gagal Kerana Rakyat majoriti nak hidup aman damai sesama Rakyat dan kerja Cari ekonomi Tanpa kira Kaum 


3. Melagakan kepimpinan umno bn gagal 


Kerana pemimpin bn Tahu bahawa kepentingan Negara mengatasi kepentingan individu


4. Membawa masuk campurtangan asing ke Dalam Negara 


Tindakan mereka gagal Kerana semua Negara Dalam DUNIA Tahu Malaysia sebuah Negara berdaulat


Hanya pengkhianat pr Sahaja yang sanggup sabotaj ekonomi dan ke selamatan Negara 


Tapi majoriti Takkan sokong mereka sebab mereka Tahu kepentingan ramai diutamakan 


Dan menjadi Negara aman tanggungjawab semua Rakyat 


Dan Lain lain yang Akan dikupas Dari semasa ke semasa 



Ahmad Shuaib Ismail 

7/3/2015 

Seksyen 41 enakmen jenayah pulau Pinang Tiada kaitan dengan liwat lelaki

Menjawab isu qazaf Dalam liwat 

Kita bagi hujahan 

Kes Anwar terbukti di mahkamah persekutuan bahawa beliau Seorang peliwat 

Lagi satu sejak bila Anwar sokong hudud dilaksanakan di Malaysia dan sejak bila pakatan buat dasar nak buat hudud jika mereka berkuasa maka cukup kita lihat mereka punya cara 

Jelas dap pkr menentang hudud dilaksanakan di Kelantan maka sejak bila Anwar terima undang undang hudud 

Seksyen 41 enakmen jenayah syariah pulau Pinang 

1. Tiada kaitan dengan liwat Kerana peruntukkan tuduh berzina 

Zina maksudnya Perempuan laki buat seks Tanpa nikah 

Maka jelas tidak termasuk 

Mudah Sahaja mematahkan hujah mereka 

2. Maka jelas tindakan exco pulau Pinang di luar bidang kuasa 

3. Kuasa mahkamah persekutuan tidak boleh dicabar setelah jelas Anwar didapati meliwat 

4. Mereka dah Takda point meroyan Sahaja hahaha 

5. Jelas Saiful telah ber sumpah telah dilihat Anwar maka jelas Saiful telah laksanakan hukum Islam dan jelas Anwar di buktikkan meliwat Saiful Tanpa keraguan jelas 

Lagi satu ramai Lagi Kes liwat dan Rogol zina berlaku kat pulau Pinang kenapa Tiada qazaf keatas perogol dituduh Rogol !

Kesimpulan 

Tiada peruntukkan menuduh qazaf laki liwat Dalam seksyen 41 enakmen jenayah syariah pulau Pinang 

Sekian 


Ahmad shuaib Ismail 
Ketua Unit C  BFF unit perundangan ummo Malaysia 


Debat terbuka antara mufti Perlis dan Ahmad Shuaib Ismail

Debat Perdana di Stadium Negeri Kangar Perlis 

Antara 

Mufti Perlis 

Dan 

Ahmad Shuaib Ismail 

Dengan Tajuk 


Adakah agenda Wahabi ISIS adalah  ancaman keselamatan Malaysia

Perdana Menteri Malaysia wajib bertindak ke atas ajaran Wahabi dan syiah sebab ancaman Negara

Kita gesa Perdana Menteri Malaysia ds Najib pertahankan Islam Dari ancaman Wahabi dan syiah setelah ajaran Wahabi diharamkan di Perak Pahang NEGERI Sembilan Kedah dll


SIAPAKAH WAHABI?


Wahabi bukan kerana mereka tidak membaca Qunut Subuh lalu mereka dipanggil Wahabi, kerana tiga Mazhab ASWJ lain tidak pun membaca Qunut Subuh, itu perbezaan pandangan (khilafiyah) di kalangan para Imam Mazhab Empat; bukan juga kerana tidak membuat kenduri arwah kerana ada Qawl dalam Mazhab Shafie yang tidak menggalakkannya, bukan juga kerana itu dan ini tetapi Wahabi adalah satu cara berfikir yang salah yang membentuk satu gerakan ekstrem yang boleh memecahbelah masyarakat. Kemuncak ekstrem dan radikal Wahabisme boleh sehingga membawa pertumpahan darah seperti IS,ISIL, ISIS, al-Qaeda, Taliban...semua itu adalah didikan Wahabi. 


Dakyah Wahabi berjaya menarik ramai pengikut kerana slogan menarik mereka yang menyeru kononnya:

-- jangan "taqlid"

-- jangan "mengikut membuta tuli"

-- jangan "taksub Mazhab"

-- "kembali kepada Al-Quran dan al-Sunnah"


dan banyak lagi...


[1] Wahabi sebenarnya adalah gerakan MEMBIDAAHKAN amalan orang lain yang tidak sehaluan dengan mereka dan merasakan hanya amalan mereka sahaja yang betul. Hanya mereka sahaja kononnya mengikut "Sunnah". Mereka kelompok manusia yang tidak boleh berbeza pandangan, tidak menghormati ikhtilaf atau khilafiyyah (perbezaan pendapat di kalangan ulamak). Wahabi menolak bahawa Bid'aah ada dua bentuk (i) Baik (Hasanah) dan (ii) Sesat (Dolalah). Bagi Wahabi semua Bid'aah sesat dan masuk neraka. Oleh itu setiap Bid'aah adalah mungkar dan bagi mereka wajib ditentang. Lalu mereka menentang semua Bid'aah walaupun Bid'aah Hasanah, mereka membesarkan perbezaan pendapat dan membikin kecoh seantero dunia tanpa boleh berlapang dada. Ini bertentangan dengan pandangan sekalian ulama Ahlu Sunnah wal Jamaah. 


Boleh rujuk dua tulisan di bawah ini berhubung kedudukan Bid'aah di sisi ulama Ahlu Sunnah wal Jamaah:


http://sunni.org.my/wp-content/uploads/2015/03/sdb_ml.pdf

http://sunni.org.my/wp-content/uploads/2015/03/mb_ml.pdf


[2] Wahabi MELARANG BERAMAL apabila tiada nas khusus untuk amalan tersebut walaupun di sana ada perintah umum daripada Al-Qur'an dan As-Sunnah. Bagi Wahabi setiap ibadat kena ada nas dan dalil, walhal perintah yang bersifat umum sudah ada namun mereka menolaknya. Wahabi marah membaca Surah Yasin malam Jumaat kerana tiada nas. Bukankah perintah memperbanyakkan membaca al-Quran sudah cukup banyak dan memadai? Adakah nas melarang membaca Yasin malam Jumaat? Tiada larangan. Lalu apa salahnya membaca?


[3] Wahabi adalah gerakan MENSYIRIKKAN orang lain: tawassul bagi mereka syirik kecuali tawassul dengan amalan soleh, dan dengan Asmaul Husna saja. Walhal para Sahabat dan Salafus Soleh bertawassul dengan pelbagai bentuk lain;


[4] Wahabi gerakan MENTAJSIMKAN Allah SWT mensifatkan Allah "bertangan", "duduk" atas Arasy, "ketawa", "Allah di atas langit" dan lain-lain. Wahabi menolak takwil yang dibawa oleh manhaj Asha'irah dan Maturidiyyah sedangkan manhaj Asha'irah itu lebih selamat daripada mensifatkan Allah dengan sifat makhluk.


[5] Wahabi juga gerakan MENTADHA'IFKAN hadith dan MEMARDUDKAN hadith dhaif, menolak penggunaan hadith-hadith dhaif dan membakulsampahkan semua hadith-hadith dhaif. Sedangkan sejak seribu tahun lebih para ulama hadith membenarkan penggunaan hadith dhaif dalam hal fadhailul 'amal dan targhib wa tarhib. Kiblat rujukan hadith Wahabi ialah Sheikh Nasruddin Al-Albani. Mereka tidak sedar mereka bertaqlid dan mengikut membuta tuli apa sahaja takhrij hadith oleh al-Albani. Ulama rujukan Wahabi pula ialah sekalian "kibarul ulama" Saudi hari ini manakala kitab-kitab rujukan Wahabi ialah kitab karangan Muhammad Abdul Wahab. Mereka membutakan mata dan memekakkan telinga apabila didatangkan hujah daripada para ulamak lain yang muktabar namun tidak sealiran dengan mereka.


[6] Wahabi gerakan MEMBURUKKAN ahli Sufi dan Tasawuf. Mereka secara terpilih memetik yang mana sesuai dengan fikrah mereka kitab-kitab Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, Al-Dhahabi, al-Syawkani khususnya di bab memburuk dan mencemuh para Sufi kerana Wahabi gerakan anti-Sufi. Walhal Ibn Taymiyyah sendiri adalah pengikut tarekat Qadiriyyah. Wahabi Malaysia ada yang mengatakan tasawuf lebih kotor dan jijik daripada air longkang. Sedangkan Sufi ada yang baik dan ada yang sesat sepertimana umat Islam yang lain juga amnya: ada yang Soleh, ada Munafik dan ada yang berdosa. Sufi juga tidak maksum. Bahkan Imam Ghazali RA sendiri turut mengkritik "Sufi palsu" walaupun beliau sendiri seorang ahli Sufi. 


[7] Wahabi MENOLAK Imam al-Ghazali RA dan amat jarang sekali kita mendengar mereka mengutip kalam Imam al-Ghazali RA. Bagi mereka Imam al-Ghazali RA Hujjatul Islam itu jahil hadith dan Sufi.


[8] Wahabi TIDAK BERPEGANG KEPADA MAZHAB. Kata mereka zaman Nabi SAW mana ada mazhab. Mereka mendakwa berpegang terus kepada "Al-Quran dan As-Sunnah". Lalu kita bertanya Empat Mazhab ASWJ itu berpegang kepada apa jika bukan kepada al-Qur'an dan Al-Sunnah?


Itulah antara ciri-ciri utama Wahabi (masih banyak lagi) dalam bahasa yang mudah difahami oleh orang awam. Sandaran ilmiah bukan tempatnya di ruangan terbatas ini dan boleh dirujuk buku-buku yang banyak berada di pasaran. Ini hanyalah sekadar panduan umum untuk orang awam yang ringkas dan pantas bagi mengenali Wahabi agar tiada lagi yang terkeliru dengan suara-suara membela Wahabi dan mahukan penjelasan "Siapakah Wahabi" sebenarnya. 


Kepada yang ingin jawapan ilmiah terhadap setiap kekeliruan yang ditimbulkan oleh Wahabi, bolehlah membaca buku hasil penulisan al-Fadhil Ustaz Muhadir Haji Joll.


http://galeriilmu.com/belian-online/product/569-kekeliruan-umat-inilah-jawapannya-


Hakikatnya, pendokong Wahabi malu mengaku diri mereka Wahabi kerana nama Wahabi begitu jijik apabila mereka melakukan kekejaman membunuh orang yang tidak sealiran mereka sejak dahulu lagi. Mereka malu mengaku Wahabi lalu mendakwa mereka kononnya mengikut manhaj Salafus Soleh, merekalah kononnya "SALAFI". Hari ini jangan dicari orang yang mengaku Wahabi, tiada akan anda temui, namun ciri-ciri Wahabi di atas ada pada mereka walaupun mereka cuba berselindung atas pelbagai nama lain.


Ada ketikanya mereka cuba menyembunyikan punca kenapa mereka digelar Wahabi, kononnya Wahabi itu "hantu", "momok" dan tidak wujud. Kenal dulu ciri-ciri Wahabi maka tahulah anda siapa pendokong mereka dan adakah Wahabi wujud di kawasan anda atau hanya sekadar "hantu".


Kalau ada yang melenting apabila Majlis Fatwa Negeri Sembilan mengharamkan penyebaran ajaran Wahabi, maka hampir pasti merekalah sebenarnya pendokong tegar Wahabi (yang malu mengaku). Hati-hati dengan mereka ini walaupun petah berbicara dan mulut penuh dengan ayat-ayat al-Qur'an dan al-Hadith. Ada Wahabi Malaysia yang sangat terkenal dan bicara memukau sehingga ramai orang awam tertipu. Ayat-ayat al-Qur'an dan al-Hadith ditafsir mengikut kesesuaian fikrah mereka. Mereka mengajar kitab-kitab imam-imam Ahlu Sunnah wal Jamaah, misalnya kitab Hadith Empat Puluh Imam Nawawi RA, tetapi menafsirkan atau mensyarahkan mengikut fikrah Wahabi mereka.


Dengan pengharaman Wahabi di Negeri Sembilan dan Perak, moga-moga makin ramai yang sedar dan makin jelas siapa pendokong Wahabi sebenar yang bertopeng dan begitu licik selama ini. Jangan terkejut jika ustaz yang anda kagumi selama ini itu sebenarnya mungkin pendokong Wahabi. Kita mengharapkan semua negeri-negeri lain akan turut sama mengharamkan penyebaran faham Wahabisme ini kerana mereka memecahbelah dan menimbul keresahan masyarakat. 


Apabila kita mengetahui manhaj benar ASWJ, maka senanglah kita memahami kebatilan fikrah yang lain. Kenali kebenaran itu dahulu, maka kamu akan kenal ahli-ahlinya seperti ungkapan Sayyidina Ali RA: 

لا يعرف الحق بالرجال اعرف الحق تعرف اهله

Dengan kaedah yang sama, kenal dulu ciri-ciri Wahabi maka tahulah anda siapa pendokong mereka.


Moga-moga Allah SWT membimbing kita semua dan mereka mengikut manhaj Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) yang diredhaiNya dan mempersatukan umat Islam yang semakin parah berpecah


Ahmad Shuaib Ismail

6/3/201